Grit eller snäckskal?

Om olika typer av foder så som fröer, äggfoder, frukt, grönsaker och annat man kan ge.

Grit eller snäckskal?

Inläggav Mäggie » 2010 01 23, 10:47

Jag har alltid haft fri tillgång på snäckskal till mina fåglar. Nu var det slut på affären och det fanns bara Vitakrafts "Vita-Grit". En liten ask på 300 g för 17 kr!
Det känns nästan som en "droppe i havet" även om det inte är något fåglarna stoppar i sig stora mängder av. Däremot har dom en ovana att ibland krafsa ur skålen (häckvilliga honor).
Jag har förstått att många uppfödare ger sina fåglar just Grit men det borde väl finnas större förpackningar så att priset blir lägre?
Tacksam för svar var jag kan hitta Grit i Stockholmsområdet.

Tycker egentligen att det borde räcka med snäckskal som verkar vara billigare dessutom. Fåglarna får ju mineraltillskott redan i andra former. Skulle vara intressant att få höra era åsikter om just Snäckskal/Grit.

/Mäggie
Mäggie

Re: Grit eller snäckskal?

Inläggav Mattias » 2010 03 25, 9:30

Jag kör med snäckskal precis som du, köper det på Granngården (en tung säck).. kanske 10-15 kg skulle jag gissa.. kostade under hundralappen när jag var där senast.. (vilket inte är så ofta eftersom säcken är stor..)
(Är egentligen till för höns men verkar funka, har aldrig haft problem med tunna äggskal i varje fall, även hos honor som inte slutar lägga ägg efter att häckningen är över.. och har inte heller problem med ungar som inte kan ta sig ut för att äggskalen skulle vara för tjocka. (kan vara ett problem hos hönsfåglar men tror inte undulater funka likadant)
Mattias

Re: Grit eller snäckskal?

Inläggav Edoff » 2011 05 04, 7:21

Hej.
Kan bara tillägga att det just nu är ganska mycket debatt om, Grit vara eller inte vara runt om i Undulatvärlden!
Det finns uppfödare som säger att Grit inte är bra liksom det finns läger för!
Meningarna delas om undulaten kan ta upp det som behövs från Grit?Själv har jag kört med Grit sporadiskt.
Jag använder mineralpulver från Nekton.För fåglar och reptiler.Har aldrig märk någon kalkbrist i mina fåglar!
Men sista ordet ang detta är nog inte sagt än!
MVH Edoff
Edoff
SUH Styrelse

Återvänd till Foder